Bezpieczna firma

łowe wymagania dla instrukcji BHP określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997...r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) Inst

Bezpieczna firma

Instrukcja BHP

Instrukcja BHP ? dokument z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, który określa najważniejsze aspekty wykonywanej pracy mające istotny wpływ na bezpieczeństwo pracownika.

Szczegółowe wymagania dla instrukcji BHP określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997...r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.)

Instrukcje BHP powinny być umieszczone w łatwo dostępnym dla pracownika miejscu, a każdy pracownik powinien być zapoznany z instrukcjami maszyn, urządzeń wykorzystywanych na stanowisku pracy. Dodatkowo po zapoznaniu się z instrukcją, każdy pracownik zobowiązany jest własnoręcznym podpisem potwierdzić fakt zapoznania się z nimi2.

Instrukcje powinny określać bezpieczne czynności:

przed rozpoczęciem pracy,
podczas pracy,
po zakończeniu pracy.
dodatkowo powinien się znaleźć certyfikat bezpieczeństwa

Dodatkowo każda instrukcja powinna zawierać:

zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych,
kwalifikacje pracowników,
zasady postępowania podczas wypadku.

Urządzenie powinno zawierać certyfikat bezpieczeństwa (Polska - b, Unia Europejska- Eu)

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Instrukcja_BHP


W nawet najlepiej zabezpieczonej firmie

Firma to może być ciekawy temat. Mam jeszcze kilka wartościowych informacji.

Zatrudniając pracownika, który już wcześniej był zatrudniony w naszej firmie i ponownie go zatrudniamy, nie musimy przeprowadzać szkoleń ponownie. Z innej strony patrząc.

Być może znacie to powiedzonko, że prawdziwy stolarz jest bez palców? Prawdopodobnie tak było dawniej, zwłaszcza za czasów Polski ludowej - głównie przez bardzo kiepskie maszyny czy też sprzęt własnej konstrukcji. To tyle. Spójrzmy jednak na inną rzecz.

Niektórzy powiadają, że wypadku nie ma do czasu aż się nie wydarzy. Jest w tym dużo prawdy bo w nawet najlepiej zabezpieczonej firmie może coś pójść źle. A jeśli już będzie miał miejsce wypadek to oprócz udzielenia pomocy poszkodowanym - jeśli tacy będą, to trzeba sporządzić dokumentację powypadkową. Odniosę się jeszcze do innej sprawy.

Tak przy okazji mówiąc, kolejnym obowiązkiem pracodawcy w kwestii jest skierowanie pracownika na badania okresowe.
na podstawie - artykułu 229 Kodeksu Pracy; rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 69, poz. 332,z późn. zm. oraz z 2001 r. Nr 37, poz. 451) Teraz o czymś innym.

Więcej napiszę następnym razem, na dziś mam już dość tego tematu.


Ogólnie na temat szkoleń

Myślę, że najtańszym i najszybszym sposobem na szkolenia jest wykupienie ich w wersji online. Moim zdaniem z takiej formy szkoleń mogą skorzystać pracownicy biura.

BHP w przypadku pracy za biurkiem lub po prostu przy komputerze ma spore znacznie, zobacz dlaczego:
Przy pracy na komputerze krzesło ma główny wpływ - wiadomo, że od siedzenia przez kilka godzin na źle dobranym krześle nic nam się nie stanie. Ale takie siedzenie i praca dzień w dzień może prowadzić do całkiem poważnych urazów i zwyrodnień. Dobre krzesło do kompa powinno mieć profilowane siedzisko z możliwością regulacji wysokości (najlepiej jeszcze konta pochylenia) oraz dobrze profilowane oparcie. Oparcie musi porządnie przytrzymywać plecy - jak fotel kierowcy rajdowego. Bez tego można się "połamać". Życzę bezpiecznego używania kompa.

W naszym kraju mamy dość skomplikowane prawo dotyczące kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy ? firmy mające powyżej sto osób muszą mieć swojego specjalistę bezpieczeństwa i higieny pracy. Wydaje mi się, że mniejsze firmy też mają odpowiedni obowiązek. W końcu bardzo dużo firm prowadzących szkolenia oferuje również outsoucing .


Szkoleń z bezpieczeństwa i higieny pracy

Informacje w zakresie obowiązków prawnych szkoleń

Cel szkoleń okresowych jest następujący utrwalenie wiadomości z bezpieczeństwa i higieny pracy zdobytych w szkoleniu wstępnym zapoznanie pracowników z najnowszymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi

Okresowe szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy jak wynika z rozporządzenia powinny zostać przeprowadzone w okresie nie dłuższym niż sześć miesięcy od rozpoczęcia pracy na określonym stanowisku.

Szkolenie dla pracodawcy oraz szkolenie okresowe należy zakończyć egzaminem sprawdzającym wiedzę objętą programem szkolenia oraz umiejętności wykonywania lub organizowania pracy zgodnie z przepisami i zasadami .

Powinność okresowych szkoleń z bezpieczeństwa i higieny pracy wynikają z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2007 r. (Dz. U. 196 poz. 1420) zmieniającym rozporządzenie w dziedzinie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27-07-2004 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1860).


Co to jest BHP

Bezpieczeństwo i higiena pracy () ? powszechnie używana nazwa określająca zarówno zbiór przepisów jak i zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, a także osobna dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem właściwych warunków pracy. W zakresie znajdują się zagadnienia z zakresu ergonomii, medycyny pracy, ekonomiki pracy, psychologii pracy, technicznego bezpieczeństwa i in. Odnosi się do zbioru zasad dotyczących bezpiecznego świadczenia pracy w higienicznych warunkach. Termin bezpieczeństwo jest różnie rozumiany w praktyce i może dotyczyć utrzymywania zagrożenia pod kontrolą, stanu, w którym ryzyko jest na poziomie możliwym do zaakceptowania lub stanu zgodnego z normą przewidzianą dla bezpieczeństwa.

Na straży przestrzegania przepisów i zasad w polskich zakładach pracy stoi Państwowa Inspekcja Pracy (PIP). Podstawowe wymagania z zakresu prawa pracy, a dotyczące zawiera Dział X Kodeksu pracy ? oraz wiele rozporządzeń a w tym najważniejsze Rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 1997 r. Nr 129, poz. 844 z późniejszymi zmianami1) oraz Polskie Normy.

Coraz częściej w organizacjach staje się przedmiotem zarządzania podobnie jak zarządzanie jakością według ISO 9001 czy zarządzania środowiskowego według ISO 14001. Stopniowo zmienia się także nazewnictwo ? coraz częściej wysoki poziom dbałości organizacji o nazywany jest kulturą bezpieczeństwa. Dla potrzeb krajowych PKN wydał normę PN-N-18001:2004 Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.

inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:

zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie lub wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie ,

starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie ,

głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie .

Ponadto, jak wynika z przepisów przedmiotowego rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w art. 237?? § 2 Kodeksu pracy, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby specjalistom spoza zakładu pracy, którzy spełniają co najmniej wymagania określone powyżej pkt 3, lub osobie, która była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 8 lat.

Na drodze rozporządzeń osoby nie spełniające kwalifikacji zachowują prawo wykonywania zawodu przez 8 lat licząc od dnia wejścia rozporządzenia. Zatem osoby zatrudnione w służbie przed 1 lipca 2005 r. i niespełniające wyżej wymienionych wymagań kwalifikacyjnych, zachowują prawo do zatrudnienia w służbie i wykonywania zadań do 30 czerwca 2013 r. Po tym okresie nadal zachowują swoje uprawnienia, gwarantuje to Art. 10. § 1. Każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Nikomu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie, nie można zabronić wykonywania zawodu.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bezpiecze%C5%84stwo_i_higiena_pracy